Viikon loma.

Tämän vuoden kohokohta oli juuri tämä viikon loma, pienet vastoin käymiset noiden olosuhteiden kanssa oli pakko niellä. Viime viikonloppuna lähdettiin Hannun kanssa ensimmäistä kertaa merelle yhdessä, aika kului syksyllä liian nopeasti järviä kiertäessä, toki sieltäkin hyviä onnistumisia saatiin ja meren ruuhkaiset lahdet oli jo miltein unohtunut!

Ennen varsinaista loman-aloitus päivää olin Elorannan kyydissä lauantaina koe ajamassa mm SnackBaitsin vapaa ja muutamia Xxl koon kumeja, aivan maagisia uutuuksia molemmat! Harmiksemme oli lähes jokainen lahti/alue varattu kun saavuimme paikalle. Yli puolipäivää meni ajellessa pitkiä siirtymiä etsien ” vapaata ” aluetta missä oisi pieni mahdollisuus korkata joku kulma. Päivän syönti oli muutenkin todella kurjaa, niinkuin tähän aikaan vuodesta yleisestikkin. Molemmat sai yhden kalan ylös, oli sentään neljä tapahtumaa mieheen mutta päivän kruunasi viimeisillä heitoilla Xxl snackiin pamauttanut 7,6kg avaus-lopetus kala.

20161126_154741

Sunnuntaina päästiin Hannun kanssa yhdessä katsomaan muutamia paikkoja missä ei olla moneen vuoteen paljoa käyty. Päivän kulku oli samanlaista kun edellinenkin. Kaloja nähtiin mutta vasta silloin tuli seurimosta havainto kun seuraava heitto oli jo matkalla takaisin.. Toiveet kääntyi iltaan, jos silloin se minuuttien hetki tulisi. Yksi pieni monttu kalastettiin ankkurista ja ensimmäisellä heitolla hannulle parempi kala kiinni, vasta haavissa ruvettiin arvuuttelemaan 9-10kg välillä painoa. Puntari oli haavin kanssa sitä mieltä että lopullinen paino on 9,9kg
15209165_1267395456614157_784769246_n
(toinen 9,9kg kala veneeseen muutaman viikon sisään). No hyvä kala silti, ja eikun takaisin kasvamaan yhden kuvan jälkeen. Samasta ankkurista sain näykkijän xxl:n perään ja veneen vieressä se paljastuikin n. metrin haueksi joka kertoi että ei ole nälkä, heihei. Illan viimeinen spotti oli myös “monttu” pussin perällä missä oli hirveä määrä kalaa, pöllähdyksiä metrin välein, eikä ihan pieniä! Emme silti saaneet alueelta yhtään kontaktia vaikka pääsimme heittämään sen hyvin. Hannulla oli jo pakkien pakkaus käynnissä kun vaadin vielä uusintaa tuohon pieneen kohtaan. Hämärä valtasi horisontin ja alkoi tulla pimeä kun vihdoin ja viimein löysin oikean värin, oikeaan hetkeen. Todella tumma pig shad joka muuttui kirkkaassa vedessä lähes näkymättömäksi. Siihen sain paremman kalan seurimon ja yhden tärpin. Tovi heitettiin vielä ja nostettiin ankkuri, hannu lopetti ja heitin itse sen “viimeisen”. Hyvä tärppi ja ison kalan ilmestyminen kauempana pintaan nostatti kivat adrealiinit! Haavissa kala oli selvä kymppi, ei paskempi eka-vika kalaksi tämäkään! Aivan mahtava loman aloitus tämä 10,5kg!15209233_1267395249947511_1275100276_n

Maanantaina sama meininki jatkui… Aurinko ja tyyni oli tullut vielä vahvistukseksi. Yhdet pienet ylös ja allekkirjoittaneella oli mahdollisuus viimeisillä siis TAAS viimeisillä heitoilla siihen ISOON kalaan mutta hetken aikaa jähmetyin vastarissa ja totesin sen irronneen etenkin painaneen!

Muutamat yöt vuokra mökissä hannun kanssa.
Tarkoitus oli etsiä uusia paikkoja, ensimmäisenä aamuna tarkoitus perä muuttuikin siihen suuntaan että päästäänkö koko loppu lomalla enään vesille?! -10 astetta pakkasta ja tuuli nollassa. Ajeltiin monta tuntia pitkin saaristoa etsien sulaa vettä, vihdoin kun sitä löydettiin tuli mies maasturilla kertomaan että on heidän omaisuutta se tie. No kerrottiin musertuneina tilanteen laita, huhhuh tämä jos mikä oli yllättävintä koko reissussa että hän päästi meidät (kahdeksi tunniksi) vesille. Osasi myös vinkata että täälläpäin haukea on todella vähän, jos ollenkaan. Ei haitannut tippaakaan kunhan vesille päästiin!
Valehtelematta hannun toinen tai kolmas heitto paljas pohjaiseen heinän laitaan toi uistimen perässä todella ison kalan. Sekin tuli monta metriä uistimen takana eikä aikomustakaan napata uistinta suuhun. Kristallin kirkkaassa vedessä pääsimme yhdessä nurkassa näkemään todella paljon pieniä haukia ja heräsi epäillys että ehkä täällä onkin kalaa, hyvinkin. Käytiin toinen laita läpi, ja sama toistuu hannulla seuraa hyvä kala, ei niin iso mutta ois voinut 8kg raja rikkoutua. Loput neljä kalastus päivää kävimme ne kaksi laitaa läpi kahteen-kolmeen kertaan mutta ei havaintoakaan kaloista. Toki niitä pikku kalan paikkoja löydettiin hyvin samalta alueelta. Joka kerta ne seurailivat ja välillä vaan möllötti pelkäämättä venettä. Kuvasti syöntiä hienosti nuo näyt. Muutama selvä hetki oli reissumme aikana kun lumi myrsky yllätti ja tuulikin alkoi ujeltamaan, silloin oli hyvää purua mutta vain yhden isomman kalan onnistui hannu saamaan näytille asti, arvioitiin 8kg kalaksi. Mulla oli kaksi ison kalan tärppiä sen neljän päivän aikana sekä muutama “paremman” kalan seurimo. Jokaisena päivä saatiin jotain pienempiä ylös isoimpien ollessa 4-5kg… Osa sisälahdista oli ankarasti jäässä koko viikon, eli oli kalastettava välillä jopa hyvällä menestyksellä “taimen” paikoilla haukea, mikä sen mukavampaa kun löytää ei niin haukipaikoilta haukea.