Jarruton Pappis

Jarruton Pappis

 

Hauenkalastuksellinen lahjakkuus voi olla kuin kuuluisa jarruton Pappa-Tuntsa. Kun sen saa liikkeelle, sitä ei pysäytä mikään.

Naapuriini muuttanut miekkonen, kutsuttakoon häntä tässä vaikkapa nimellä Sakari Pääsiäinen, osoittautui kalamieheksi. Sakari oli käytännössä koko ikänsä omistanut virvelin ja käyttänyt sitä pääasiassa perheen Saaristomerellä sijaitsevalla kesämökillä. Kaloja, vajaaseen viiteen kiloon asti painaneita haukia ja tavallisen kokoisia ahvenia oli tullut. Erä-lehti tuli kotiin ja sitä luettiin kohtuullisen tarkasti. Varsinaista kalastusvenettä ei mökin soutuvenettä lukuun ottamatta kuitenkaan ollut ja kalakaverit koostuivat enimmäkseen semi-innokkaista virvelinheiluttajista, joille kalareissuilla vähintään yhtä tärkeitä olivat after fishing -aktiviteetit.

Sovimme syksyksi 2010 Sakarin ja toisen käytännössä koskaan aiemmin kalastusta kokeilemattoman naapurin kanssa kalareissun. Sakari oli kiinnostunut jerkkauksesta ja sattumalta meillä oli juuri tuolloin työn alla Erän halpisvälineiden testi, jossa käytettiin paria matalaprofiilihyrrää ja jerkkauskäyttöön soveltuvia halpisvapoja. Aloituskaislikosta Sakari poimi jerkillä pari haukea. Pappiksesta oli löytynyt ykkösvaihde.

Sakarin toiveena oli, että saisi viisi kiloa rikki, koska se olisi jo varma ennätys. Ekalla reissulla päästiin vain kolmeen ja puoleen kiloon, mutta syksyn toisella yhteisellä reissulla JSB:n halpisjerkkiä puraisi tasan kympin hauki. Ykkösvaihteella olivat nyt kierrokset tapissa, oli aika vaihtaa vaihdetta.

Vuoden 2011 aikana Sakarin välineistö koki pari nopeaa päivitystä. Ensin tuli Savage Gearin vapa, sitten Carrot Stix. Halpiskelat vaihtuivat nopeasti Abun Revo-sarjan parempiin keloihin. Uistinrasioihin ilmestyi Savage Gearin ja Busterin jerkkejä sekä Stormin ja Savage Gearin pehmoja. Vaikka syksyn ennätys ei parantunutkaan, ensimmäisen täyden kauden tulokset olivat kokemukseen ja muun venekunnan saaliisiin verrattuna kovia, 9,9 kg, 9,0 kg, 8,0 kg… Kierrokset kakkosellakin olivat jo huipussaan, oli aika vaihtaa kolmoselle.

Kolmosvaihteen alakierroksille hankittiin keskikokoinen pulpettivene, joka päivittyi melko nopeasti isoon pulpettiveneeseen. Kaiku on ruuvattu kiinni, plotteri niin ikään. Vain keulakone odottaa enää hankintalistalla. Huippunopeus kolmosvaihteella saavutetaan, jos (ja luultavasti kun) Sakari alkaa saada isoja kaloja oma-aloitteisesti ja omalla veneellään. Jerkin uitossa ja heittotarkkuudessa mies on ilmeinen luonnonlahja ja nyt hänellä on jo tiedossa sekä kalastussysteemi eri vuodenaikoina että paljon hyviä kalapaikkoja.

Kaikkea ei kuitenkaan omaksu hetkessä. Esimerkiksi kalapaikan lukeminen vaatii kokemusta. Se lahdenkulma, josta on yleensä tullut, ei tietyllä tuulella ehkä annakaan kalaa. Sen sijaan tyyni nurkka, joka helposti tulee ohitettua, kannattaakin sillä kerralla kalastaa tarkasti. Niin kävi keväällä 2012. Lahti, joka edeltävänä viikonloppuna oli antanut suurkalakontakteja, olikin seuraavana mykkä. Rajuhkot tuuliolosuhteet olivat ajaneet kalat tyyneen putamaan. Vaikka tyynet paikat olivat muuten tarjoilleet tyhjää, tällä kerralla ne olivat tyynessä. Ja sieltähän lahjakas jerkkimies ne sai. 5,7- ja 8,7-kiloiset.

Yksi hauenkalastuksen keskeisiä harhaluuloja on, että kalapaikan koordinaatit tekisivät autuaaksi. Olen kalastanut tuota lahtea vuosittain 11 vuoden ajan. Tänä keväänä se on antanut ensimmäiset isot hauet, kaksi reilua kasia ja kaksi yli kympin havaintoa. Vastaavia kokemuksia muistakin paikoista on lukuisia ja vastaavia paikkoja on pelkästään Saaristomerellä enemmän kuin tähän mahtuu kirjoittamaan.

Paikka ei siis tee autuaaksi, ellei sitä osaa kalastaa oikeasta kohdasta, oikealla tavalla. Toiset saavat juonen päästä kiinni nopeammin, toisilla siihen kuluu koko elämä. Jos ei ole hajuakaan siitä, onko oikeilla jäljillä, esimerkiksi kalastusoppaan kyydissä voi saada suoristetuksi muutaman hankalan mutkan. Lopullinen suksee vaatii kuitenkin töitä. Mutta sitten kun niitä isoja alkaa tulla useampia, niitä myös tulee vuosittain.

Eli kun Pappiksen saa kolmoselle ja kaasun pohjaan, sitä ei pidättele mikään. Mutta ykkösvaihteelta ei suoraan pysty hyppäämään kolmoselle ja täydelle kaasulle, ei vaikka saisi kaksi sivuntäyttä niitä kuuluisia suurkalakoordinaatteja.

-Nipa

Scroll Up